“ ျမန္မာ မြတ္ဆလင္ အမ်ိဳးသမီးတဦးရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ အျမင္ ” ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ဧရာဝတီမီဒီယာကေန ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ တက္လာပါတယ္။

ဒါဟာ ေဆာင္းပါးေရးသူ အမ်ိဳးသမီးရဲ႕ ပုဂၢလိကအျမင္ကို သူမရဲ႕လြတ္လပ္ပိုင္ခြင့္အရ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့တယ္လို႔ နားလည္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ သူမရဲ႕ အျမင္ေတြဟာ လူသားအခြင့္အေရး၊ လြတ္လပ္စြာသာသနာျပဳခြင့္ေတြနဲ႔ ၿငိစြန္းေနတာေၾကာင့္ ေထာက္ျပေျပာဆိုစရာေတြကေတာ့ ရွိလာပါတယ္။

(၁) ေဆာင္းပါးရဲ႕ နိဒါန္းမွာ သူမဖခင္ရဲ႕ေျပာစကားကို ထည့္သြင္းေဖၚျပထားပါတယ္။ စာသားကေတာ့ [ စာေရးဆရာတဦးျဖစ္တဲ့ က်မအေဖက အျမဲေျပာခဲ့ဖူးတဲ့ စကားကို ဒီေန႔ထက္ထိ က်မမွတ္မိေနပါတယ္။ “ ျမန္မာျပည္မွာေနရင္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အတိုင္း ေနရမယ္ ” တဲ့။ ]

ဒီအယူအဆဟာ သူမဖခင္ရဲ႕ယူဆမႈသက္သက္သာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီအယူအဆမ်ိဳးကိုေတာ့ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ အျမင္က်ဥ္းတဲ့အယူအဆလို႔ပဲ ေကာက္ခ်က္ခ်ပါတယ္။ ကမာၻေပၚမွာ မည္သည့္ႏိုင္ငံ၊ မည္သည့္လူမ်ိဳးကမွ “ သူတို႔ႏိုင္ငံမွာေနရင္ သူတို႔ယဥ္ေက်းမႈအတိုင္းပဲ ေနရမယ္ ” ဆိုၿပီး အတင္းအၾကပ္ သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားတာမ်ိဳး မရွိသလို ဒီအယူအဆမ်ိဳးကိုလည္း လက္ခံက်င့္သံုးေနတဲ့ ႏိုင္ငံမဆိုထားနဲ႔ မ်ိဳးႏြယ္စုေတာင္မွ ဒီေန႔ေခတ္ ကမာၻေပၚမွာ မရွိႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။

လူသားတစ္ဦးဟာ မိမိႏွစ္ၿခိဳက္တဲ႔ယဥ္ေက်းမႈကို လြတ္လပ္စြာ က်င့္ၾကံႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဟာ ယဥ္ေက်းမႈသီးသန္႔ပါ။ ဘယ္ယဥ္ေက်းမႈမဆို သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံ့ဥပေဒနဲ႔ ဆန္႔က်င္ထိရွမႈမျဖစ္ရင္ လက္ခံက်င့္ၾကံခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါဟာ လူတိုင္းရဲ႕ အခြင့္အေရးပါပဲ။

(၂) သူမရဲ႕ေဆာင္းပါးမွာ လက္ရွိျမန္မာမြတ္စ္လင္မ္အမ်ိဳးသမီးတခ်ိဳ႕ဟာ ေခါင္းမွီးျခံဳမဲမဲဝတ္စံုကိုဝတ္ဆင္ေနၾကတဲ့အေပၚ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္၊ ပ်ဥ္းမနား ဟာဂ်ီမႀကီး ေဒၚစိန္မပုနဲ႔ ဆရာမႀကီး ေဒၚေစာေရႊ (တမလြန္ဘဝမွာ သူတို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာၾကပါေစ) တို႔ကို ပမာေပးၿပီး ျမန္မာဆန္ဆန္မေနထိုင္ၾကတာကို ေဝဖန္ထားပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြကို အစၥလာမ္သာသနာက အရာရာတိုင္းမွာ ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြ ခ်မွတ္ေပးထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီအထဲမွာ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈပိုင္းဆိုင္ရာ လမ္းၫြန္ခ်က္ေတြလည္း ပါရွိၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။

(ကုရ္အာန္က်မ္းေတာ္ျမတ္ အာယသ္ေတာ္ကို ေဖာ္ျပထားတဲ့အတြက္) မြတ္စ္လင္မ္တစ္ဦးလို႔ ယူဆရတဲ့ ေဆာင္းပါးရွင္အေပၚ သူမရဲ႕ေဆာင္းပါးကိုအေျချပဳၿပီး ေမးခြန္းထုတ္လိုပါတယ္။

“ မြတ္စ္လင္မ္ေတြအေနနဲ႔ အစၥလာ့မ္လမ္းညႊန္ခ်က္အတိုင္း ဝတ္စားဆင္ယဥ္မွာလား...? ”
(သို႔မဟုတ္)
“ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္၊ ဟာဂ်ီမႀကီး ေဒၚစိန္ပု၊ ဆရာမႀကီး ေဒၚေစာေရႊတို႔ရဲ႕ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈအတိုင္း ဝတ္စားဆင္ယဥ္ၾကမွာလား...? ” ဆိုတာပါပဲ။

“ ဦးရာဇတ္၊ ေဒၚပု၊ ေဒၚေစာေရႊတို႔က မြတ္စ္လင္မ္ျဖစ္ၿပီး ဟိဂ်ားဗ္အမိန္႔ကို ဘာလို႔လိုက္နာမႈ မျပဳခဲ႔တာလဲ? ” ဆိုတဲ့ေစာဒကမ်ိဳး ေပၚလာႏိုင္တာကိုလည္း ထပ္ဆင့္ေျဖရွင္းေပးလိုက္ပါတယ္။

အဲဒီေခတ္ (သူတို႔ရဲ႕ေခတ္) က မြတ္စ္လင္မ္ေတြမွ မဟုတ္ပါဘူး။ အျခားဘာသာေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈေတြကလည္း အခုေခတ္လို တိုးတက္မႈမရွိေသးပါဘူး။ သာသနာ့အလင္းေရာင္ေတြ ေကာင္းမြန္စြာ ေတာက္ပျခင္း မရွိေသးပါဘူး။ တစ္နည္းဆိုရရင္ သာသနာ့အမိန္႔ေတြကို အေသအခ်ာ ညႊန္ၾကားျပသေပးႏိုင္မယ့္ပညာရွင္ေတြ သိပ္ကို ရွားပါးေသးတဲ့အခ်ိန္မ်ိဳး ျဖစ္ခဲ့လို႔ပါ။

(၃) မြတ္စ္လင္မ္အမ်ိဳးသမီးေတြ လံုျခံဳစြာဝတ္ဆင္ေနထိုင္ၾကဖို႔ လမ္းညြန္ခ်က္အာယသ္ေတာ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနတာကိုေတာင္ အာရဗ္ယဥ္ေက်းမႈလို႔ သမုတ္ထားတဲ့ စာေရးသူမဟာ ကုရ္အာန္က်မ္းေတာ္ျမတ္ရဲ႕ အာယသ္ေတာ္တစ္ပိုဒ္ကိုေတာ့ ျမန္မာလိုဘာသာျပန္ၿပီး ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားတဲ့အတြက္ အံ့ၾသမိပါတယ္။

မ်က္ႏွာ၊ လက္ဖဝါး၊ ေျခဖဝါးမွအပ က်န္အစိတ္အပိုင္းေတြကို လံုျခံဳစြာဖံုးအုပ္ဝတ္ဆင္ၾကဖို႔ ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္မွာ လမ္းညြန္ၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ိဳ႕ အစၥလာ့မ္ပညာရွင္ေတြက မ်က္ႏွာကိုပါ ဖံုးအုပ္ထားရင္ ပိုၿပီးလံုျခံဳေစတယ္လို႔ ညြန္ၾကားမႈေတြရွိၾကလို႔ ဘာသာေရးကိုင္းရႈိင္းတဲ့ တခ်ိဳ႕ေသာမြတ္စ္လင္မ္အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕မ်က္ႏွာကိုပါ ဖံုးအုပ္ကာကြယ္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ (ဒီလိုဝတ္ဆင္မႈမ်ိဳးကို နိကားဗ္လို႔ ေခၚဆိုပါတယ္)

တကယ္ေတာ့ အစၥလာ့မ္အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈဆိုတာဟာ ယဥ္ေက်းမႈမဟုတ္ပါဘူး။ သာသနာ့အမိန္႔တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကိုေတာ့ ကြဲျပားစြာသိဖို႔ အရမ္းကို လိုအပ္ပါေသးတယ္။

(၄) ေဆာင္းပါးထဲမွာ [ ျမန္မာႏိုင္ငံသား အျခားအစၥလာမ္ ဘာသာဝင္ေတြလည္း ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ေနထိုင္သြားႏိုင္ရင္ ဘာပဋိပကၡမွမျဖစ္ဘဲ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ေနထိုင္ႏိုင္မယ္လို႔ ယုံၾကည္ေမွ်ာ္လင့္ေနမိပါတယ္ ] ဆိုၿပီး ေရးသားထားပါတယ္။

တကယ္ပဲ ယံုၾကည္စြာ ေမွ်ာ္လင့္ေနတယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ ဒါဟာ သူမရဲ႕ စိတ္ကူးယဥ္ဆန္တဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္သီးသန္႔ပါ။ ျမန္မာလူမ်ိဳးထဲမွာ “ ငါ့ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ မေနထိုင္ရင္ မင္းတို႔ကို ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းေနထိုင္ခြင့္မေပးဘူး။ ပဋိပကၡျဖစ္ေအာင္လုပ္မယ္ ” ဆိုတဲ့ အစြန္းေရာက္အေတြးအေခၚရွိတဲ့လူမ်ိဳး မေတြ႔ဖူးေသးပါဘူး။

ျဖစ္ခဲ့တဲ့ပဋိပကၡေတြဟာ သူမ ေျပာထားသလို ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔အညီ မေနထိုင္ၾကလို႔ ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ရင္ေတာ့ သူမဟာ ေတာ္ေတာ့္ကို ကေလးဆန္ေနတယ္လို႔ ေျပာရပါလိမ့္မယ္။ တကယ့္အရွိတရားကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေနထိုင္တဲ့ ဘာသာဝင္တိုင္းလိုလိုက မိမိတို႔ႏွစ္လိုတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔သာ ေနထိုင္တတ္ၾကတာပါ။

ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ မေနထိုင္လို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ေၾကးဆိုရင္ေတာ့ ပဋိပကၡေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ေလာက္ေပၚေပါက္ေနမွာျဖစ္ၿပီး ထိန္းဖို႔၊ သိမ္းဖို႔ေတာင္ လြယ္မယ္မထင္ပါဘူး။

ျမန္မာႏိုင္ငံလို ဘာသာေရးလြပ္လပ္ခြင့္ရွိတဲ့ႏိုင္ငံမွာ မြတ္စ္လင္မ္အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ မိမိတို႔ယံုၾကည္ခ်က္အရ လြတ္လပ္စြာ ဟိဂ်ားဗ္ဝတ္ဆင္ၾကတဲ့အေပၚ ဒါဟာ ဘာသာျခားေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာမေနထိုင္ႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရင္းပံုစံတစ္ခုလို ထည့္သြင္းေရးသားေဖာ္ျပေနျခင္းဟာ သိပ္ကိုအေတြးအေခၚနိမ့္ပါးၿပီး အစြန္းေရာက္အျမင္ရွိသူေတြကို ပဋိပကၡေတြျပဳလုပ္ၿပီး အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ျဖစ္လာေအာင္လို႔ ႏွပ္ေၾကာင္းေပးကာ တမင္သက္သက္ လႈံ႕ေဆာ္ေနသလားလို႔ စြပ္စြဲစရာေတာင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဟိဂ်ားဗ္ဆိုတာဟာ မြတ္စ္လင္မ္အမ်ိဳးသမီးတို႔အတြက္ လံုျခံဳမႈအရွိဆံုးေသာ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈျဖစ္တယ္ဆိုတာကို သာမန္ဘာသာေရးအျမင္ရွိၿပီး ဟိဂ်ာဗ္မဝတ္ေသးတဲ့ မြတ္စ္လင္မ္အမ်ိဳးသမီးမ်ိဳးကေတာင္ လက္ခံယံုၾကည္ထားပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သမွ်ေသာ ဘာသာေရးအၾကမ္းဖက္မႈ ပဋိပကၡေတြမွာ ဘယ္ႏွစ္ခုကမ်ား အဲ့ဒီဟိဂ်ားဗ္ဝတ္တာကို အေျချပဳၿပီး ျဖစ္ခဲ့လို႔လဲဆိုတာ အေသအခ်ာ အေျဖရွာၾကည့္ဖို႔ တိုက္တြန္းလိုပါတယ္။

(၅) ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္လံုး ျခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေဆာင္းပါးေရးသားသူဟာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သာသနာ့အမိန္႔ကို ကြဲကြဲျပားျပား မသိေသးဘူးလို႔ သံုးသပ္လို႔ရပါတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာကို “ အစဥ္အလာအားျဖင့္ ထိန္းသိမ္းတည္ရွိလာေသာ ဓေလ့၊ ထံုးထမ္း စသည္။ ” လို႔ ျမန္မာအဘိဓာန္မွာ ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာဟာ လူတစ္စုက စတင္တီထြင္လုပ္ေဆာင္ၿပီး အခ်ိဳ႕က ဒါကို အဆက္ဆက္ ထိန္းသိမ္းသြားတယ္ဆိုရင္ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုျဖစ္ပါၿပီ။

လိုက္နာရမယ့္အမိန္႔တစ္ခုျဖစ္ဖို႔ဆိုတာကေတာ့ ဒီေလာက္ မလြယ္ကူပါဘူး။ သာသနာ့အမိန္႔ပဉာတ္ခ်က္ဆိုတာက ပိုလို႔ေတာင္ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ အစၥလာမ္သာသနာရဲ႕အမိန္႔တစ္ခုျဖစ္ဖို႔အတြက္ဆိုရင္...
(၁) ယံုၾကည္ကိုးကြယ္တဲ့ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သခင္ရဲ႕ အမိန္႔ညြန္ၾကားခ်က္လိုအပ္ပါတယ္။
(၂) တမန္ေတာ္မိုဟမၼဒ္ ﷺ ရဲ႕ လမ္းညႊန္မိန္႔မွာမႈ လိုပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ တင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္တဲ့အတိုင္း အစၥလာ့မ္အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈဆိုတာဟာ အစဥ္အလာအရ မဟုတ္ဘဲ သာသနာ့အမိန္႔တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကိုေတာ့ ကြဲကြဲျပားျပား သိေစခ်င္ပါတယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ဆရာမ ေသြး (စစ္ကိုင္း) ကို နီးစပ္ရာ ပန္းေပါင္းစံုေဝေဝဆာဆာနဲ႔ ဖူးပြင့္လွပတဲ့ ပန္းဥယ်ာဥ္တစ္ခုဆီ သြားေရာက္လည္ပတ္ဖို႔ အၾကံျပဳတိုက္တြန္းလိုပါတယ္။ ဥယ်ာဥ္ထဲမွာရွိတဲ့ပန္းေတြဟာ ပံုစံမတူ အေရာင္မတူ အနံ႔မတူၾကတာေၾကာင့္ ပန္းျခံရဲ႕ အလွတရားကို ေဆာင္ၾကဥ္းေနပါတယ္။ တကယ္လို႔သာ ပန္းေပါင္းစံု ေဝဆာမႈမရွိဘဲ ပန္းတစ္မ်ိဳးထဲသာရွိေနရင္ေတာ့ ဥယ်ာဥ္ရဲ႕အလွတရားလည္း မဲ့သြားပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာလည္း လူမ်ိဳး၊ ဘာသာေပါင္းစံုတဲ့ ပန္းျခံႀကီးတစ္ခုလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အလွတရားပါ။ အယူအဆတစ္ခုတည္း၊ အေရာင္အဆင္းတစ္ေရာင္တည္း၊ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုတည္းပဲ ပံုစံခြက္ခ်ၿပီး ေနထိုင္ရမယ္ဆိုတဲ့ အေတြးမ်ိဳးက အမိျမန္မာျပည္ရဲ႕ တကယ့္အလွတရားကို ျပဳတ္ျပဳတ္ျပဳန္းေအာင္မ်ား ဖ်က္ဆီးေလေတာ့မလားလို႔ ေတြးမိပါတယ္။

အနီးစ္ (ျမစ္ႀကီးနား)
@ အလင္းမ်က္ဝန္း (© MOL-02)