[2column][content]

 (ေမးခြန္း-၁) 

အမ်ိဳးသားတစ္ဦးရဲ႕ စြႏၷသ္နည္းလမ္းက်တဲ့ ဝတ္စံုပံုစံကို ရွင္းျပေပးပါဆရာမ်ားခင္ဗ်ား။ ဂၽြဗၺာေတြ၊ ကုရ္သာေတြ၊ ရွပ္ကုရ္သာေတြဟာ စြႏၷသ္ဝတ္စံုနဲ႔ ကိုက္ညီမႈရွိပါသလား။

ေက်ာ္ေက်ာ္ (လယ္ေဝး)

 (အေျဖ-၁) 

အမ်ဳိးသား အဝတ္အစား ဝတ္ဆင္ပုံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ အတိုခ်ဳပ္ေျဖၾကားလိုက္ပါမယ္။

အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံေတာ္ပါးမွာ လုံေလာက္ဖို႔ အက်ဳိးရွိဖို႔ ေတာင္းခံအပ္ပါတယ္။
  1. ဥပေဒတစ္ရပ္က အမ်ဳိးသားတစ္ဦး ဝတ္ဆင္မယ့္အဝတ္အစားတိုင္းဟာ တရားေတာ္က ဟရာမ္သတ္မွတ္ထားတာကလြဲလို႔ အားလုံးဝတ္ဆင္ပိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ- ပိုးထည္အဝတ္အစား။ (အိဗ္ႏုမာဂ်ဟ္က်မ္း-နံပါတ္၃၆၄၀)
  2. အရွက္မလုံတဲ့ ပါးလႊာတဲ့အဝတ္အစား ဝတ္ဆင္ခြင့္ မရွိပါဘူး။
  3. ဘာသာျခားတို႔သာ သီးသန္႔ဝတ္ဆင္ၾကတဲ့ အဝတ္အစား၊ ဘာသာျခားတို႔နဲ႔ဆင္တူျဖစ္ေစတဲ့ အဝတ္အစားမ်ဳိးလည္း ဝတ္ဆင္ခြင့္ မရွိပါဘူး။ (မြတ္စ္လင္မ္က်မ္း-နံပါတ္၂၀၇၇)
  4. အဝတ္အစားဝတ္ရာမွာ အမ်ဳိးသားဟာ အမ်ဳိးသမီးနဲ႔ဆင္တူတဲ့ အဝတ္အစားမ်ဳိး မဝတ္ပိုင္ပါဘူး။ (ဗုခါရီက်မ္း-နံပါတ္၅၅၄၆)
  5. မြတ္စ္လင္မ္ဟာ အဝတ္အစားကို လက္ယာဘက္ကေန စတင္ဝတ္ၿပီး လက္ဝဲဘက္မွခၽြတ္ျခင္းဟာ စြႏၷသ္ျဖစ္ပါတယ္။ (အဗူဒါဝူဒ္က်မ္း-နံပါတ္၄၁၄၂)
  6. အဝတ္အစား အသစ္ဝတ္ဆင္တဲ့သူဟာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ေက်းဇူးဥပကာယ တင္ရွိျခင္းနဲ႔ ဆုေတာင္းျခင္းဟာလည္း စြႏၷသ္ျဖစ္ပါတယ္။ (သိရ္မိဇီက်မ္း-နံပါတ္၁၇၆၇၊ အဗူဒါဝူဒ္က်မ္း-နံပါတ္၄၀၂၀)
  7. သန္႔ျပန္႔ၿပီး မာန္မာနကင္းတဲ့ အဝတ္အစားဝတ္ဆင္ျခင္းဟာလည္း စြႏၷသ္ျဖစ္ပါတယ္။ (မြတ္စ္လင္မ္က်မ္း- နံပါတ္၉၁)
  8. အဝတ္အျဖဴ ဝတ္ဆင္ျခင္းဟာ အလြန္ေကာင္းမြန္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ ﷺ က “ အသင္တို႔ရဲ႕ အဝတ္အစားေတြထဲက အျဖဴေရာင္အဝတ္ကို ဝတ္ဆင္ၾကပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အျဖဴေရာင္အဝတ္ဟာ အသင္တို႔ရဲ႕ အဝတ္အစားေတြထဲက အေကာင္းဆုံးပဲျဖစ္တယ္။ ေနာက္ၿပီး အသင္တုိ႔အထဲက ကြယ္လြန္ေသဆုံးသူေတြကိုလည္း အျဖဴေရာင္အဝတ္မွာပဲ ကဖန္ထုပ္ေပးၾကပါ။ ” (သိရ္မိဇီက်မ္း-နံပါတ္၉၉၄၊ အဗူဒါဝူဒ္က်မ္း-နံပါတ္၄၀၆၁၊ အိဗ္ႏုမာဂ်ဟ္က်မ္း-နံပါတ္၁၄၇၂)
  9. မြတ္စ္လင္မ္အမ်ဳိးသားဝတ္သမွ်ေသာ အဝတ္အစားတိုင္းမွာ ေျခမ်က္စိဖုံးျခင္းဟာ ဟရာမ္ပါ။ (ဗုခါရီက်မ္း-နံပါတ္၅၄၅၀၊ မြတ္စ္လင္မ္က်မ္း-နံပါတ္၁၀၆)
  10. ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားေစတဲ့ အဝတ္အစားမ်ဳိး ဝတ္ဆင္ျခင္းဟာလည္း ဟရာမ္ျဖစ္ပါတယ္။ (အဗူဒါဝူဒ္က်မ္း-နံပါတ္၄၀၂၉၊ အိဗ္ႏုမာဂ်ဟ္က်မ္း-နံပါတ္၃၆၀၇၊ ၃၆၀၆)
ဒီေတာ့ အထက္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ ပုံစံေတြအတုိင္းျဖစ္ရင္ စြႏၷသ္ေတာ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့အဝတ္အစား ဝတ္ဆင္တယ္လို႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီအဝတ္အစားဟာ နာမည္အားျဖင့္ ကုရ္သာျဖစ္ေစ၊ ရွပ္အက်ႌျဖစ္ေစ၊ ရွပ္ကုရ္သာျဖစ္ေစ၊ ဂၽြဗၺာျဖစ္ေစ၊ တိုက္ပုံျဖစ္ေစ အားလုံး အတူတူပါပဲ။


 (ေမးခြန္း-၂) 

မိမိခႏၶာကိုယ္ျပင္ပကထြက္လာတဲ့ အေမႊးအမွ်င္လိုအရာေတြကို ေရာင္းပိုင္ခြင့္ရွိပါသလား။

ေဒၚဘာႏူး (ေက်ာက္ဆည္)

 (အေျဖ-၂) 
  • လူတစ္ဦးရဲ႕ ဆံပင္/အေမြးအမွ်င္ေတြကို ေရာင္းခြင့္/ျပန္လည္အသုံးျပဳခြင့္ မရွိပါဘူး။ လူဟာ ထြတ္ျမတ္မႈ ျပဳထားခံရတဲ့ သတၱဝါပါ။ (ကုရ္အာန္ ၁၇း၇၀) မွာ လာရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိမိခႏၶာကိုယ္ကေန ထြက္လာတဲ့ အထူးအားျဖင့္ ဆံပင္ေတြကို ေရာင္းခြင့္ မရွိပါဘူး။
  • အဲဒီလိုပဲ ကိုယ့္ရဲ႕ တိုေနတဲ့ ဆံပင္ကို တျခားဆံပင္နဲ႔ ရွည္ေအာင္ ဆက္ခြင့္ မရွိပါဘူး။ ဟဒီးဆ္ေတာ္မွာ ဆံပင္ဆက္ေပးတဲ့ အမ်ဳိးသမီးေတြ၊ ဆံပင္ဆက္ဖို႔ ေတာင္းဆိုတဲ့ အမ်ဳိးသမီးေတြကို အရွင့္ကရုဏာေတာ္ကေန ကင္းေဝးပါေစလို႔ မိန္႔ၾကားထားေတာ္မူပါတယ္။ (မြတ္စ္လင္မ္က်မ္း-နံပါတ္၂၁၂)

[/content][content]
 (ေမးခြန္း-၃) 

အာလင္မ္ သာသနာ့ပညာရွင္တစ္ဦးဆိုတာကို ဘယ္လိုစံႏႈန္းနဲ႔ သတ္မွတ္လို႔ရပါသလဲ? ဆိုလိုတာက ဟာဖီးဇ္ပညာရွင္ဆိုရင္ ဂၽြဇ္(၃၀) အာဂံုေဆာင္ႏိုင္သူလို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အာလင္မ္ေတြက်ေတာ့ သင္တဲ့စာေရာ၊ သင္ယူတဲ့ႏွစ္ေရာ မတူတာေတြ ျမင္ရလို႔ပါ။ တခ်ိဳ႕ဆို ဟိုေက်ာင္းမွာ ၅ တန္းေလာက္ဖတ္ၿပီး ေနာက္တစ္ေက်ာင္းမွာ ၈ တန္းဝင္ဖတ္တာမ်ိဳး ဟိုခုန္ဒီကူးနဲ႔ ေမာင္ဝ္လဝီ ၿပီးလာၾကတာေတြ ျမင္ေနရလို႔ပါ။ က်ေနာ့္သားေလးကို တကယ့္အာလင္မ္အစစ္အမွန္ျဖစ္ေစခ်င္လို႔ ေမးျမန္းရျခင္းပါ။ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ရည္ရြယ္တာ မဟုတ္ပါဘူးလို႔ ဝန္ခံပါတယ္ခင္ဗ်ား။

စြဒီးက္ဘိုင္ (ဟိုပုန္းၿမိဳ႕)

 (အေျဖ-၃) 

လူႀကီးမင္းရဲ႕ ေမးခြန္းဟာ  ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အရဗီေက်ာင္းေတြရဲ႕ ပညာေရး သင္ရိုးညႊန္းတမ္းကို အေျခခံတဲ့ ေမးခြန္းပါ။ လူတို႔ၾကား ေရးပန္းစားေနတဲ့ အာလင္မ္သာသနာ့ ပညာရွင္တစ္ဦးဆိုတာ လက္ရွိသင္ရိုးကို စလယ္ဆုံး သင္ၾကားၿပီးရင္ ေယဘုယ် အာလင္မ္လို႔ ကင္ပြန္းတပ္လိုက္ၾကတာပါ။ တကယ္ေတာ့ အရဗီေက်ာင္းေတြရဲ႕ သင္ရုိးကို စလယ္ဆုံး သင္ယူတတ္ေျမာက္ဘြဲ႕ရသြားသူကို ေမာင္ဝ္လဝီဆပ္တစ္ဦးလို႔ ေခၚသင့္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ စစ္မွန္တဲ့ အာလင္မ္သာသနာ့ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္ဖို႔ မ်ားစြာေသာ အရည္အခ်င္းေတြ ရွိေနရပါမယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔ပဲ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ၊ ကရာခ်ိၿမိဳ႕ရွိ ဒါရုလ္အုလူးမ္တကၠသိုလ္ႀကီးမွာ အထက္တန္းျပဆရာႀကီး တစ္ပါးျဖစ္တဲ့ ဟဇရသ္ေမာ္လာနာ မဟ္မူးဒ္အရွ္ရဖ္ဆပ္ دامت بركاتهم က ၂၀၀၃၊ စက္တင္ဘာလထုတ္ အလ္ဗလာဂ္စာေစာင္ကေနၿပီး ငါးလ ေျခာက္လ ဆက္တိုက္ “ အာလင္မ္ဗန္နာ အာစားန္နဟီး ” (အာလင္မ္ျဖစ္ဖို႔မလြယ္ကူဘူး) ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ အခန္းဆက္ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ အူရ္ဒူဘာသာစာေပနဲ႔ပါ။ ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။

အရည္အခ်င္းျပည့္ဝတဲ့ ေမာင္ဝ္လဝီဆပ္တစ္ဦးျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ ဘယ္ေက်ာင္းမွာျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္ဆရာဆီမွာျဖစ္ျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းကို နားလည္မႈ၊ ၿပီးေျမာက္မႈတို႔နဲ႔ ဖတ္မွတ္သင္ယူရပါလိမ့္မယ္။ ျပည့္ျပည့္ဝဝ သင္ယူတတ္ေျမာက္ဖို႔အတြက္ ေက်ာင္းမွာပဲ ေနမွရမွာလို႔ မေျပာလိုေပမဲ့လည္း ေက်ာင္းမွာေနၿပီး သင္ယူသူေတြက ျပင္ပမွာ ေလ့လာဖတ္ရႈတဲ့သူေတြထက္ ပိုၿပီးၿပီးေျမာက္ႏိုင္တာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ပ်က္ကြက္မႈလည္း နည္းသြားပါတယ္။ ေက်ာင္းတြင္းမွာ သူ႔အခ်ိန္နဲ႔သူ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတိုင္း ဖတ္မွတ္ေလ့လာရတဲ့အတြက္ ေလ်ာ့နည္းမႈက မိမိဘက္ကေနပဲ ျဖစ္ႏုိင္ပါေတာ့တယ္။ တခ်ဳိ႕လည္း ေက်ာင္းေတြမွာ ျပည့္ျပည့္ဝဝ ခ်မွတ္သင္ၾကားေပးေပမဲ့လည္း မိမိဘက္မွ ေပါ့ေလ်ာ့တဲ့အေပၚ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝတဲ့သူတစ္ဦး ျဖစ္မလာႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ဒီေတာ့ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝတဲ့ ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ ေက်ာင္းေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနသလို မိမိဘက္က ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ေနပါတယ္။ ဒါကေတာ့ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔နဲ႔ ေဆြးေႏြးရမဲ့ ပုစာၦတစ္ပုဒ္ပါ။

အတန္းေက်ာ္တက္ၿပီး ဟိုေက်ာင္းေရာက္ တစ္တန္းေက်ာ္ ဒီေက်ာင္းေရာက္ တစ္တန္းေက်ာ္နဲ႔ သင္ယူ ၿပီးေျမာက္ေအာင္လုပ္ထားတဲ့သူကိုလည္း က်ေနာ္တို႔အသုိင္းအဝုိင္းေတြက ေမာ္လဝီလို႔ပဲ ေခၚလိုက္ၾကပါတယ္။ သူ႔ကို ဘြဲ႕ေပးလိုက္တဲ့ေက်ာင္းက ရွိေနတာကိုး။ ဒီေတာ့ ပညာေရးက႑ကို ဦးစီးၿပီး ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းမဲ့ (အာဏာရဘာသာေရး) အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ လိုအပ္တယ္ဆိုတဲ့သေဘာပါ။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းက မိမိေက်ာင္းသားကို ဘြဲ႕ေပးတယ္၊ ဘယ္သူမွလည္း အရည္အခ်င္းစစ္တာ မရွိသလို ဒီေက်ာင္းက ဘြဲ႕ေပးလို႔ လက္မခံဘူးဆိုတာလည္း မရွိပါဘူး။ ေနာက္ကြယ္ အတင္းအဖ်င္းေျပာတာေလာက္နဲ႔ပဲ တင္းတိမ္ေနၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းဟာ အရည္အခ်င္းမရွိလို႔ဆိုၿပီး ေနာက္တစ္ေက်ာင္း၊ ေနာက္တစ္ေက်ာင္း တိုးလာတာပဲ ရွိေနပါတယ္။ အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ခ်က္ကိုေတာ့ အဝါမ္ (လူသာမန္) ေတြကပဲ ျပဳလုပ္ေနၾကပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ဘယ္ေက်ာင္းကပဲ ေမာင္ဝ္လဝီၿပီးၿပီး၊ ဘယ္ေက်ာင္းကပဲ ေအာင္ေအာင္ သူနဲ႔ သဟဇာတရွိတဲ့ ေနရာ၊ အဆင္ေျပမဲ့ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္မွာ သူကို လက္ခံလိုက္ၾကတာခ်ည္းပါပဲ။

ဒီေတာ့ အရည္အခ်င္းျပည့္ျပည့္ဝဝနဲ႔ ၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္တဲ့ ပညာရွင္တစ္ပါးအျဖစ္ မိမိသားေလးကို ျမင္ခ်င္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ မိမိအႏွစ္သက္ဆုံးေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကို ေရြးခ်ယ္လိုက္ပါ။ ၿပီးရင္ အဲဒီေက်ာင္းရဲ႕ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းကို စလယ္ဆုံး နားလည္မႈနဲ႔တကြ မိမိသားေလးကို ဖတ္ေစပါ။ ဘယ္ေက်ာင္းက သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမဆို ျပည့္ျပည့္ဝဝ နားလည္မႈနဲ႔သာ ဖတ္ျဖစ္ရင္ လူႀကီးမင္းသတ္မွတ္လိုတဲ့ စံႏႈန္း၊ လူႀကီးမင္းလိုခ်င္တဲ့ စစ္မွန္တဲ့ပညာရွင္တစ္ဦး ျဖစ္ႏိုင္ပါၿပီ။ ဝမ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းတာက ေက်ာင္းေတြမွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းအတိုင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ မဖတ္ျဖစ္လို႔ပါ။ အလႅာဟ္အရွင္ ထိန္းသိမ္းေတာ္မူပါေစ။ အာမီန္။

အာလင္သာသနာ့ပညာရွင္ဆိုတာ -
  1. နဗီတမန္ေတာ္ေတြရဲ႕ အေမြစားအေမြခံေတြပါ။ နဗီတမန္ေတာ္ေတြက ေရႊဒဂၤါး၊ ေငြဒဂၤါးေတြ အေမြေပးခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး။ ပညာအေမြေပးခဲ့တာပါ။ သာသနာျပဳဖို႔၊ ဒအ္ဝသ္လုပ္ဖို႔ဆိုတာ ပညာရွိမွ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ပညာရွင္ေတြဆိုတာ ဒါအီ (သာသနာျပဳသူ) ေတြပါပဲ။
  2. ကမာၻေျမပထဝီရွိ က်န္အဖန္ဆင္းခံေတြအတြက္ အေထာက္အထားေတြပါ။ အေထာက္အထားေပးဖို႔ဆိုတာ သာသနာ့အသိပညာနဲ႔ ေရွ႕ေဆာင္ဦးစီးအရည္အခ်င္း ရွိသူေတြမွာသာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
  3. အြမၼသ္ထုအတြင္းမွာ ခက္ခဲနက္နဲတဲ့ ပုစာၦေတြကို ေျဖရွင္းေပးတဲ့သူေတြပါ။ အဲဒီလိုပညာရွင္ႀကီးေတြရဲ႕ အမိန္႔ကို နာခံဖို႔ ကုရ္အာန္က်မ္းေတာ္မွာလည္း တိုက္တြန္းထားပါတယ္။ (ကုရ္အာန္ ၄း၅၉)
  4. အြမၼသ္ရဲ႕ ဘာသာေရး၊ သာသနာေရး၊ ေလာကီေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စတဲ့ အြမၼသ္အတြက္ ႀကီးမားတဲ့ အက်ဳိးေတြကို ထမ္းရြက္ေပးရာမွာ သစၥာခံထားသူေတြပါ။
  5. အြမၼသ္ရဲ႕ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာအေရးကိစၥတစ္ခုခု ႀကဳံတိုင္း သူတို႔ဆီကို သြားေရာက္ အႀကံဉာဏ္ ေတာင္းခံ၊ ေျဖရွင္းေပးၾကရတဲ့သူေတြပါ။ တစ္နည္း ကုရ္အာန္ကေျပာတဲ့ ရွဴရာအဖြဲ႕ဝင္ေတြပါ။
  6. ေရွ႕ေဆာင္ဦးစီးတဲ့သူေတြပါ။ သာသနာေရးကိစၥမွာ ဦးစီးဦးေဆာင္လုပ္ျခင္းဟာ အလြန္မွ ထြတ္ျမတ္လွပါတယ္။ ပမာအားျဖင့္ (ကုရ္အာန္ ၃၂း၂၄) မွာ မိန္႔ၾကားထားပါတယ္။
  7. အဟ္လြဇ္ဇိက္ရ္ေတြပါ။ သာသနာေရးကိစၥေတြကို ေမးျမန္းခံႏုိင္တဲ့ သူေတြလို႔ ေျပာရင္ မမွားပါဘူး။ လူသာမန္ေတြ မသိတာေတြကို သိေနၾကတဲ့သူေတြပါ။ (ကုရ္အာန္ ၁၆း၄၃) မွာ လာရွိပါတယ္။
  8. လူခပ္သိမ္းမွာ အမြန္ျမတ္ဆုံးသူေတြပါ။ (ကုရ္အာန္ ၅၈း၁၁) မွာ လာရွိပါတယ္။
  9. လူခပ္သိမ္းမွာ အသန္႔စင္ဆုံးသူေတြနဲ႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ေၾကာက္ရြံ႕ရိုေသဆုံးသူေတြပါ။ ပမာအားျဖင့္ (ကုရ္အာန္ ၃၅း၂၈) မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
  10. ပညာနဲ႔ ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္တို႔နဲ႔ ေကာင္းရာညႊန္ၾကား၊ မေကာင္းမႈျမစ္တားတဲ့သူေတြပါ။
  11. သာသနာ့ပညာရွင္ေတြဆိုတာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ သက္ေသခံေပးတဲ့သူေတြပါ။ (ကုရ္အာန္ ၃း၁၈)
ဒီအေျဖကို လူႀကီးမင္း ေက်နပ္လိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

[/content][/2column]